Interview met een NPN lid – Tim Mulder van Microz B.V.
28 november 2024In deze maandelijkse rubriek laat NPN een lid aan het woord. NPN is benieuwd wat haar leden waardevol vinden aan het lidmaatschap van NPN, waar ze trots op zijn en of ze ideeën hebben voor de toekomst. Deze maand een interview met Tim Mulder. Hij werkt al 23 jaar bij Microz B.V., nu als New Business Developer, waar hij zich inzet om voor iedere klant een passend product te maken. Zijn werk blijft uitdagend, omdat een product voor iedere klant weer anders is. Hij denkt graag flexibel mee over receptuur, samenstelling, hulpstoffen en verpakking, om een zo goed mogelijke communicatie naar de consument te krijgen. Tim is ook bestuurslid bij NPN waarbij hij zich focust op het ledencontact. Wij zijn benieuwd hoe hij het bestuur ervaart en zijn rol als bestuurslid bij NPN verder gaat invullen.
Hoe lang ben je al bestuurslid bij NPN en waarom ben je destijds in het bestuur gegaan?
Al 5 jaar ben ik met veel plezier bestuurslid bij NPN. Hiervoor was ik al een hele tijd lid van de werkgroep communicatie, ik denk al wel 10 jaar. In het begin was het wel spannend om een bestuursfunctie op te pakken, omdat ik zelf geen directeur ben. Doordat ik iedereen al vele jaren goed kende en mijn ervaring in het bedrijf kon gebruiken, verliep de overgang erg soepel. Het leukste vind ik dat de sfeer erg gemoedelijk is en dat er ruimte is voor mijn eigen inbreng. Gezamenlijk komen we toch tot mooie plannen en oplossingen.
Wat zou je graag willen bereiken als bestuurslid van NPN?
In het bestuur heb ik de portefeuille ledencontact. In combinatie met mijn rol als producent, vind ik het leuk om mensen aan elkaar te linken. Mijn doel is om de kracht van NPN te vergroten en de toegevoegde waarde te laten zien. Ik zoek graag de verbinding tussen mensen, zodat we uiteindelijk een grote groep mensen hebben die gezamenlijk voor iets staan. Hierbij is het natuurlijk hoe groter de groep, hoe groter het enthousiasme en hoe meer we samen kunnen bereiken. Op dit moment ontstaat het ledencontact reactief via mijn eigen contacten. We zijn er mee bezig om actief leden te gaan benaderen, waarbij we ook kijken naar de spreiding tussen bedrijven en werkzaamheden. Hiermee kunnen we een breder spectrum aan nieuwe leden bereiken en hopelijk enthousiasmeren om lid te worden van NPN.
Wat is het belangrijkste dat NPN volgens jou uitdraagt?
Volgens mij kan iedereen die ervaring heeft met NPN bevestigen dat de organisatie een enorme bron van kennis in huis heeft. Het begint bij het beschikken over die kennis en de bereidheid om deze te delen. Vanuit dat vertrekpunt kunnen we de steun vergaren om de toegevoegde waarde als brancheorganisatie effectief uit te dragen. Het belangrijkste waar NPN voor staat, is dat er diepgaande expertise aanwezig is en dat we deze met autoriteit en overtuiging kunnen overbrengen.
Wat is het meest waardevolle aan een NPN-lidmaatschap?
Het meest waardevolle aan een NPN-lidmaatschap is de korte communicatielijn en dat er snel geschakeld wordt. De kennis op het bureau is aanwezig en als je een vraag stelt wordt deze snel beantwoord. Daarnaast is het waardevol dat we onderling met leden kunnen zorgen voor een snelle oplossing. Een branchevereniging is er voor bedoeld om elkaar te helpen en de verbinding tussen leden mogelijk te maken. Vroeger was het contact wat afstandelijker, maar ik merk door de jaren heen dat mensen open staan voor verbinding. Ook het open zijn en het delen van kennis wordt steeds beter. Er zijn meer contact momenten vanuit NPN om elkaar te leren kennen en vaker te zien. Binnenkort gaat de nieuwe leden app Bundeling in werking waarmee we elkaar nog sneller kunnen bereiken.
Hoe zie jij de toekomst van de voedingssupplementenindustrie, met name op het gebied van innovatie en wetenschappelijk onderzoek? En welke kansen liggen daar volgens jou voor NPN?
De wetgeving die we nu hebben belemmert om nieuwe innovatieve grondstoffen op de markt te brengen. Het duurt lang voordat je daadwerkelijk iets nieuws op de markt kunt brengen. Ook veel stoffen die nu al toegepast worden in supplementen komen onder vuur te liggen. Hierdoor is de kans dat het gebruik van verschillende stoffen ingeperkt wordt heel groot en komen er veel dezelfde producten op de markt. Een manier om je dan te onderscheiden ligt naar mijn idee in de communicatie naar de consument. De branding, verpakking en onderbouwing is dan allemaal belangrijk om de consument te laten ontdekken waar een supplement eigenlijk goed voor is. Er komt steeds meer informatie over reguliere producten, maar in de toekomst hopelijk ook over nieuwere producten en de voordelen. Daarnaast is duurzaamheid een mooi onderwerp om op te focussen in de toekomst, maar op dit moment staat communicatie hierover nog in de kinderschoenen.
Voor NPN ligt er een kans in communicatie door actief mee te denken en vernieuwend te zijn. Als platform waar leden elkaar ontmoeten, ontstaat een waardevolle ruimte voor het uitwisselen van inzichten en het ontdekken van nieuwe mogelijkheden voor innovatie. Hier hebben we, zoals ik eerder noemde, wel een breed spectrum aan leden voor nodig die hierover willen en durven nadenken.
Wat is je favoriete ingrediënt voor een voedingssupplement, en waarom?
Dit vind ik de lastigste vraag als producent. Het liefst zou ik voor de consument een basispakket maken dat alle voedingssupplementen bevat waar een mens baat bij heeft. Als ik één voedingssupplement moet kiezen, dan is mijn favoriet probiotica. Onze fabriek hebben wij zo goed ingericht om dat type product te kunnen verwerken. En we hebben de standaarden om daar mee om te gaan. Ook hebben we geleerd dat problemen die in het lichaam ontstaan, vaak een oorsprong hebben in de darmen. De darmen kan je goed ondersteunen met probiotica en ik merk zelf ook dat dit echt helpt.